BEP- objawy uboczne

Chirurgiczne oraz zachowawcze metody terapii raka jądra. Nowoczesne schematy chemioterapeutyczne, radioterapia oraz leczenie wspomagające.

To forum jest miejscem na indywidualne tematy dotyczące choroby poszczególnych chorych. Tutaj możesz umieścić temat odnoszący się do Twojej/bliskiej Ci osoby choroby aby przedyskutować prawidłowość leczenia, uzyskać informacje, porady, odpowiedzi na nurtujące pytania.

BEP- objawy uboczne

Postprzez mania69 » 29 Wrz 2017, 23:21

Witajcie,
Syn czwartego dnia pierwszego kursu BEP zaczął słyszeć pisk w uchu.
Czy powinien to zgłosić lekarzowi. Czy jest to objaw przemijający?. Czy są jakieś magiczne kropelki na to...czy jest sens po pierwszym kursie badać słuch, czy to cokolwiek wnosi?
Póki co jest to jedyny doskwierający objaw. No może jeszcze od dziś dreszcze.

Pozdrawiam
mania69
 
Posty: 64
Rejestracja: 23 Lip 2016, 22:16

Re: BEP- objawy uboczne

Postprzez romi » 29 Wrz 2017, 23:51

Witam
Koniecznie trzeba to zgłosić lekarzowi, nie wolno tego lekceważyć.
Tak jak należy zgłaszać lekarzowi każdy niepokojący, odbiegający od normy objaw.
Badanie audiometryczne należało wykonać przed rozpoczęciem leczenia, teraz nie będzie ono miarodajne, szczególnie, że wystąpiły skutki uboczne leczenia w postaci pisków w uszach.
Pozdrawiam
romi
 
Posty: 3411
Rejestracja: 03 Paź 2011, 10:46

Re: BEP- objawy uboczne

Postprzez mania69 » 30 Wrz 2017, 00:23

Dzięki Romi. Niestety syn przed BEP nie miał robionego/nie był skierowany na badanie audiometryczne. Syn powie jutro na obchodzie. Ale czy to cokolwiek zmienia w leczeniu, BEP pewnie musi iść dalej z powodów życiowych, pomimo objawów ze strony słuchu. Jak sądzisz?
Czy są jakieś leki hamujące ototoksyczne objawy wywołane cisplatyną?
mania69
 
Posty: 64
Rejestracja: 23 Lip 2016, 22:16

Re: BEP- objawy uboczne

Postprzez mardeb76 » 30 Wrz 2017, 05:14

Witaj,
Tak jak przypuszczasz terapia będzie kontynuowana. Medykamentów, które kogą wyeliminować lub ograniczyć ten skutek uboczny cisplatyny niestety nie ma. Zwykle ten objaw jest odwracalny i ustępuje po leczeniu. Czasem jednak dopiero po kilku miesiącach od zakończenia chemioterapii. Trzymajcie się. Pozdrawiam, Marcin.
mardeb76
Ekspert
 
Posty: 1164
Rejestracja: 15 Sie 2016, 22:26

Re: BEP- objawy uboczne

Postprzez mania69 » 30 Wrz 2017, 13:48

Hej, czy możecie mnie oświecić jaka jest idea badania audiometrycznego przed BEP i po każdym kursie. Czy stwierdzenie ubytku słuchu ma tyko zaspokoić ciekawość poznawczą, skoro nie ma na to żadnego leczenia, a przerwanie BEP nie wchodzi w grę.
Wczoraj długo czytałam różne doniesienia i zalecenia, ale nie znalazłam jednoznacznego i spójnego wyjaśnienia i zalecenia.
Opinie oscylują pomiędzy: „badać, zgłaszać, być jak najszybciej pod opieką laryngologa, im szybciej tym większa szansa na wdrożenie postępowania dzięki któremu ubytek nie stanie się nieodwracalny”, ktoś na forum-onkologicznym napisał po dwóch latach po chemioterapii cisplatyną o nieustępującym ubytku słuchu i komentarze w stylu, że teraz to już za późno, teraz to aparat słuchowy. Więc zadaję sobie pytanie: A co można by zrobić wcześniej?, aż do skrajnie odmiennych opinii, że badanie słuchu i tak nie ma sensu, bo wobec sytuacji ratującej życie i tak chemia musi trwać i trzeba się z tym pogodzić, że piski czy niedosłuch mogą być/nie muszą jednym z niepożądanych następstw koniecznego leczenia cisplatyną. które czasem ustępują po jakimś czasie, czasem nie, i tyle.
Padają w innych miejscach nazwy specyfiku Acetylocysteina, czy N-acetylocysteina, ale nie wiem jaka jest wiarygodność tych informacji.
Mam wrażenie, że sami lekarze nie mają w tej kwestii wspólnego stanowiska: znajoma onkolog przestrzega nas, że badanie przed i po każdym kursie konieczne, z drugiej strony w szpitalu nie zrobiono tego badania ani nie skierowano, ani nie ma tego w planie po pierwszym kursie. Możliwe, że dlatego, że sytuacja wymagała natychmiastowego, z dnia na dzień, rozpoczęcia chemii i inne sprawy zeszły na dalszy plan..
Poproszę mądre głowy o komentarz.
W konkretnym przypadku mojego syna jest to póki kwestia teoretyczna, wczoraj słyszał pisk, dziś nie rozmawiałam jeszcze, mam nadzieję, że ustąpił, ale wolałabym wiedzieć czy mam się trzymać tego, że najważniejsze wyleczenie podstawowej choroby, a ewentualne straty muszą być wliczone w leczenie. Czy też takie myślenie usypia czujność wobec relatywnie mniej znaczącej kwestii słuchu i wtedy przegapimy coś na co np. możemy mieć jakiś wpływ.
Pozdrawiam
mania69
 
Posty: 64
Rejestracja: 23 Lip 2016, 22:16

Re: BEP- objawy uboczne

Postprzez romi » 30 Wrz 2017, 16:02

Witam
To nie jest tak, że nic nie można zrobić. Stosuje się np. leki poprawiające ukrwienie mózgu i ucha wewnętrznego.
Poza tym kłopoty ze słuchem mogą być też wynikiem emocji czy stresu który towarzyszy chorobie na co również można znaleźć rozwiązanie. Warunkiem jest cierpliwość, ponieważ terapia może być długotrwała.
Badanie audiometryczne wykonuje się przed leczeniem po to, żeby po leczeniu móc porównać czy ewentualny ubytek słuchu jest wynikiem leczenia czy był już przedtem. Wykonywanie po każdym kursie to chyba już przesada.
W większości przypadków dolegliwości ze strony słuchu po jakimś czasie przemijają, ale nie można na to zawsze liczyć, a zbyt późny kontakt z laryngologiem może skutkować trwałym niedosłuchem, także nie można bagatelizować żadnych sygnałów.
Pozdrawiam
romi
 
Posty: 3411
Rejestracja: 03 Paź 2011, 10:46


Wróć do Metody terapeutyczne / dyskusja przypadków

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

cron